Kapittel 1 - Utdanningspolitikk
Tilgang til høyere utdanning
Tilgang til høyere utdanning er viktig for å utjevne forskjeller i samfunnet og sikre dannede samfunnsborgere. Opptaket til høyere utdanning omfatter hvordan tilgangen organiseres og hvilke rammer som ligger til grunn for prioritering av kandidater. Alle skal ha reell mulighet til å opparbeide seg kompetanse ved å søke opptak til høyere utdanning, uavhengig av bakgrunn eller livssituasjon. Det er derfor avgjørende at opptakssystemet er rettferdig, transparent, forutsigbart og effektivt. Dette forutsetter at studentene blir inkludert i utformingen av opptakssystemet.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Krav for opptak til høyere utdanning skal normalt være generell studiekompetanse. Det skal være andre alternativer for opptak gjennom realkompetanse, fagbrev eller lignende.
- Det skal tilbys andre veier inn i høyere utdanning for å tilgjengeliggjøre studietilbud til flere samfunnsgrupper.
- Det skal kunne settes spesielle opptakskrav for utdanninger der det er faglig nødvendig.
Undervisningskvalitet
God undervisningskvalitet er nødvendig for å kunne tilegne faglig kompetanse. Dette omfatter ikke bare forelesernes formidling, men også studentenes egeninnsats. Selve undervisningsformen må velges ut fra pedagogiske og faglige hensyn, med studentene og fastsatte læringsutbytter i sentrum. Studenter skal møte ulike undervisningsmetoder og arbeidsmetoder.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Universitetet i Sørøst-Norge skal prioritere, vektlegge og kvalitetssikre pedagogisk, didaktisk, digital og faglig kompetanse blant undervisere ved institusjonen.
- Alle emner skal ha emneplaner som tydeliggjør undervisningsmetoder og forventninger til studentenes forberedelser, og alt relevant undervisningsmateriell blir lagt ut i forkant av forelesningen.
- Alle undervisere skal kontinuerlig utvikle sitt undervisningstilbud og benytte seg av varierte undervisningsformer der dette er relevant.
- Studenter skal få tilbakemeldinger på arbeidskrav som bidrar til faglig progresjon.
- Studentene skal sikres gode og tilgjengelige muligheter for faglig veiledning gjennom hele studieløpet, slik at læringsutbyttet styrkes og behov for oppfølging ivaretas.
Fleksibel utdanning
For å tilgjengeliggjøre høyere utdanning for en større del av samfunnet og legge til rette for livslang læring må det også tilbys fleksible utdanninger. Det har vært en økning i etterspørsel av fleksible studietilbud for å svare til arbeidslivets behov. Flere studenter tar utdanning over nett, supplerer tidligere utdanning med ny kompetanse eller fullfører en grad kombinert med arbeidslivet. Gjennom å tilby emner på tvers av campus kan Universitetet i Sørøst-Norge legge opp til erfaringsdeling og samhandling på tvers av studiesteder. Ved å innføre flere valgfrie emner kan det legges til rette for tverrfaglig samarbeid. Gjennom samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner bør Universitetet i Sørøst-Norge også videreutvikle og tilby flere enkeltstående emner, såkalte mikroemner.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Studenter ved nettbaserte studier skal ha de samme rettighetene som studenter på campusbaserte studier.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal samarbeide med arbeidslivet om å styrke og etablere flere bachelor- og mastersamarbeid hvor studenten kan jobbe deltid i relevant bransje.
- Det skal legges til rette for at studenter skal kunne ta deler av utdanningen sin på andre campuser uten at dette går på bekostning av studieprogresjonen.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal legge til rette for at studenter kan ta valgfrie emner på tvers av progresjon i grad, studieretning, fakultet og campus.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal tilby et bredt utvalg av enkeltstående emner utenfor de tradisjonelle gradsløpene, hvor en får muligheten til å ta emnene fysisk og over nett.
Kvalitetssytem
For å sikre kvalitet i og tillit til høyere utdanning er det nødvendig med kontinuerlig utvikling av studietilbudene. I kvalitetsarbeidet skal alle elementer ved utdanningene vurderes og ses i sammenheng, med studenter involvert i alle ledd. Nasjonale myndigheter, Universitetet i Sørøst-Norge, ansatte og studenter er alle parter i arbeidet med å sikre høy kvalitet i utdanning. Studentenes tilbakemeldinger og medvirkning er en forutsetning for et godt kvalitetssystem. Studenter må sikres opplæring i og informasjon om kvalitetssystemet og relevante kvalitetsundersøkelser.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Studenter skal få nødvendig opplæring for å kunne delta aktivt i kvalitetssystemet og skal ha tilgang til tidligere relevante rapporter.
- Programkoordinator har ansvar for å følge opp negative tilbakemeldinger, og iverksette tiltak ved gjentakende rapporterte utfordringer for å sikre kvalitet og et godt læringsmiljø.
- Anonyme midtveisevalueringer skal gjennomføres innen midten av emnegjennomføringen.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal gjennomføre forbedringstiltak basert på resultater fra relevante kvalitetsundersøkelser og evaluere effekten av tiltakene.
- Nett- og samlingsbaserte studenter skal regnes som en likeverdig del av studentmassen med muligheter for å påvirke sin studiehverdag.
Kunstig intelligens
Bruken av kunstig intelligens har økt i nyere tid, derfor er det viktig at det er tydelige retningslinjer og kontinuerlig arbeides med. Ansatte og studenter må være kjent med hva teknologien er og hvordan den bør brukes. Kunstig intelligens blir tatt mer i bruk i arbeidslivet, som gjør det avgjørende for studenter å lære seg effektiv og hensiktsmessig bruk av KI-verktøy.
Studentdemokratiet Sørøst-Norge mener at:
- Studenter skal få opplæring i hvordan de kan bruke KI-verktøy på en kritisk, bærekraftig og etisk måte.
- Ansatte skal ha kjennskap om hvordan relevante KI-verktøy fungerer og gi veiledning om bruk av disse til studentene.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal være bevisst på etiske problemstillinger ved bruk av kunstig intelligens.
Kapitel 2 -Faglig innhold, praksis og arbeidsliv
Faglig innhold
Gjennom det faglige innholdet skal studenten tilegne seg både dybdekunnskap og nødvendige ferdigheter. Utdanningene ved Universitet i Sørøst-Norge skal være oppdatert, forskningsbasert og være av høy faglig kvalitet. Studentene skal i møtet med fagene utvikle grunnleggende ferdigheter og evnen til å tenke kritisk, løse problemstillinger og samarbeide med andre. Universitetet i Sørøst-Norge skal sørge for at faginnholdet er balansert, overkommelig og relevant for studenten.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Det skal være en balansert fordeling mellom det faglige innholdet og læringsaktivitetene sett opp mot studiepoengene i et emne.
- Studenter skal ha anledning til å ta flere studiepoeng enn det som inngår i studieplanen. Dette skal være et valg den enkelte studenten tar, og ikke et krav eller forventning fra Universitetet i Sørøst-Norge.
- Faginnholdet skal være av høy kvalitet og relevant for studenten i videre akademisk arbeid og arbeidsliv.
- Studentdemokratiets tillitsvalgte skal være involvert i arbeid med utviklingen av studietilbud på alle nivå.
- Alle tidligere eksamensoppgaver skal gjøres tilgjengelig for studentene, slik at de kan forberede seg best mulig til vurdering.
- Caseoppgaver som brukes i undervisning og vurdering skal være relevante for studiet og ha tydelig kobling til samfunnet, slik at de blir mer arbeidslivsrelevante og oppleves som motiverende og engasjerende for studentene.
Pensum
Pensum er del av det samlede faglige innholdet studenten skal lære og må være av høy faglig kvalitet for å sikre relevante utdanninger. Tilgangen til pensum er avgjørende for deltakelse i høyere utdanning. For å tilgjengeliggjøre høyere utdanning må personlig økonomi ikke være en barriere for tilgang til pensum. Pensum skal være tilpasset studenter med funksjonsnedsettelser. Derfor må Universitetet i Sørøst-Norge, forlagene og vitenskapelige ansatte legge til rette for digitalisering og innovasjon av pensum. Studentene skal møte pensum hvor forskjellige tilnærminger til læring og mangfoldet i samfunnet er ivaretatt.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Pensum skal være av høy faglig kvalitet og pedagogisk anvendbart.
- Obligatorisk pensum skal være rimelig, gratis ved utlån og tilgjengelig digitalt. Alle studenter skal ha tilgang til gratis digitale kompendier.
- Alle emner skal ha pensum som er tidsaktuell, inneholder oppdatert forskning og kunnskap som er relevant for emnet.
- Pensumlitteratur skal ikke diskriminere på bakgrunn av blant annet kjønn, seksualitet og etnisitet.
- Endelig pensumliste skal være offentliggjort innen 1. mai for høstsemesteret og 1. november for vårsemesteret.
Arbeidslivsrelevans
Universitetet i Sørøst-Norge skal være arbeidslivsrelevant og regionalt forankret gjennom å være tett påkoblet arbeidslivet i regionen. Studentene skal lære ferdigheter som er etterspurt i arbeidslivet og som kan møte fremtidens behov. Det skal derfor etterstrebes bruk av arbeidslivsrelevant undervisning der det lar seg gjøre. Gjennom samarbeid med arbeidslivet skal studentene få mulighet til å håndtere problemstillinger hentet fra arbeidslivet, samt møte yrkesaktive innen relevante bransjer og fagfelt.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Universitetet i Sørøst-Norge skal tilrettelegge for tett samarbeid mellom studentene, fagfeltene og regionalt arbeidsliv i alle studieløp.
- Karriere og prosjektdager skal arrangeres i regi av Universitetet i Sørøst-Norge på alle campus og for alle fakulteter, og det skal gis tilstrekkelig informasjon om dette på starten av studieåret.
- Mentorordninger rettet mot arbeidslivet må styrkes og tilgjengeliggjøres for alle studieretninger.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal oppfordre samarbeidspartnere i arbeidslivet til å tilby internships til studenter, også på lavere gradsnivåer.
Praksis
Ved Universitetet i Sørøst-Norge forventes det at alle praksisplasser er kvalitetssikret, relevante og gir studentene et godt læringsutbytte. Universitetet i Sørøst-Norge har et ansvar for å sikre at alle praksisveiledere har nødvendig kompetanse for å veilede studentene på en god måte. Praksis skal være gratis for alle studenter og Universitetet i Sørøst-Norge må sammen med staten tilrettelegge for gode økonomiske ordninger for å hindre unødige kostnader for studenten.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Universitetet i Sørøst-Norge skal kontinuerlig kvalitetssikre praksisstedene som studenter gjennomfører praksis ved, gjennom forbindelse med praksisinstitusjonen og studentene.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal stille krav til relevant utdanning og veiledningskompetanse for praksislærere og veiledere, og det skal gjennomføres evalueringer fra studentene etter hver endt praksisperiode.
- Praksis skal være gratis og Universitetet i Sørøst-Norge skal dekke kostnader som kommer som følge av praksis.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal tilby studenter med tillitsverv i studentdemokratiet praksis i nærheten av studie- eller bosted.
- Praksisstedets vurdering skal vektlegges tyngre enn Universitetet i Sørøst-Norges økonomiske hensyn dersom det vurderes å gi en student ikke bestått praksis.
Skikkethetsvurdering
I utdanninger der studentene i utdanningsløpet eller yrkeslivet kommer i kontakt med sårbare og utsatte grupper skal institusjonen gjøre løpende skikkethetsvurderinger. Skikkethetsvurdering skal avdekke hvorvidt studentene er skikket for yrket. Dersom det er tvil om en student er skikket skal det gjøres særskilt skikkethetsvurdering, der studenten får god oppfølging og mulighet til å utvikle seg. Studenter skal kunne klage på vedtak i skikkethetssaker til en nøytral klageinstans. Universitetet i Sørøst-Norge skal kontinuerlig gi tilstrekkelig informasjon om skikkethetsvurdering til studenter på studieprogram der de har skikkethetsvurdering.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Universitetet i Sørøst-Norge skal praktisere en grundig og gjennomgående skikkethetsvurdering av studenter.
- Studentene, undervisere og praksislærere skal sikres kunnskap om skikkethetsvurdering gjennom hele studieløpet.
- Det skal være mulig å levere tvilsmelding anonymt og å forbli anonym gjennom hele prosessen, så lenge skikkethetsansvarlig kjenner melders identitet. Studenter som sender tvilsmelding anses ikke som part i saken, men skal få oppfølging på sakens gang.
- Løpende skikkethetsvurdering skal inneholde minst en utviklingssamtale i hvert studieår. Samtalen skal inkludere en faglærer med god kjennskap til studenten og erfaring fra relevant profesjon.
- Det skal ikke tas hensyn til Universitetet i Sørøst-Norge sin økonomi i vurderingen av skikkethet.
Kapittel 3 - Vurdering
Vurderingsformer
Studentene må møte et mangfold av vurderingsformer, utarbeidet og gjennomført med utgangspunkt i hva som måler læringsutbyttet. Vurderingsformer skal vurdere studentenes kompetanse, ferdigheter og kunnskaper på en objektiv måte. Alle studenter skal sikres god faglig, teknisk og administrativ støtte. Studenter med spesielle behov skal få tilrettelagt vurderingsform. Sluttvurderinger skal gjenspeile studentenes totale faglige utbytte av emnet og vise hvilke ferdigheter studenten har tilegnet seg i tråd med de gitte læringsutbyttene.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Universitetet i Sørøst-Norge skal erstatte tradisjonell skoleeksamen med arbeidslivsrelevante sluttvurderinger. Skoleeksamen kan brukes som sluttvurdering hvis det er klart mer hensiktsmessig for å vurdere studentens forståelse av faget.
- Studenter skal møte varierte vurderingsformer som tester arbeidslivsrelevante egenskaper og kunnskap.
- Vitnemålet skal gjenspeile studentens forståelse av fagene og relevant kompetanse, ikke bare teoretisk kunnskap.
- Eksamensdatoer tilknyttet et gradsløp skal ikke kollidere med hverandre og være offentliggjort før semesterstart.
- Eksamensvakter skal ha gjennomgått et grunnleggende kurs i eksamenssystemet og kunne kommunisere med norsk- og engelsktalende studenter.
Sensur, klage og nye forsøk
Studenter ved Universitetet i Sørøst-Norge har rett på rettferdig og upartisk sensurering av sine vurderinger. Studentenes livssituasjon kan påvirke resultatet på en vurdering. Livssituasjonen kan ikke stå i veien for en rettferdig vurdering eller begrense mulighetene for å prøve igjen. Studenter skal derfor gis reelle muligheter til å forbedre karakterene sine gjennom transparente og godt organiserte ordninger som sikrer rettferdighet for studenter.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Studenter skal ha gode muligheter til å forbedre resultatet på vurderingsformer som har uttelling på vitnemålet.
- Studenter skal være godt informert om deres klagerettigheter og skal få svar på klage på eksamen senest tre uker før oppmeldingsfrist til kontinuasjonseksamen.
- Kontinuasjonseksamen og ordinær eksamen skal utarbeides på samme måte og ha samme utfordringsgrad. Kontinuasjonseksamen må avvikles innen 15. august for vårsemesteret og 31. januar for høstsemesteret.
- Studenter har rett på fire forsøk på eksamen. Studenter skal ikke miste et forsøk dersom resultatet kan begrunnes i en uforutsett hendelse som har skapt dårlige forutsetninger for deltakelse og læring.
- Studenter skal få automatisk skriftlig begrunnelse for karakter. Begrunnelsen skal være fullverdig, spesifikk og på studentens målform.
- Studentene skal få sine vurderinger sensurert av noen som ikke har hatt en direkte veiledende eller undervisende rolle ovenfor dem, med mindre vurderingssituasjonen tilsier at det er klart urimelig.
Fusk og plagiat
For å sikre samfunnets tillit til utdanning og institusjonenes integritet, må gode rutiner og systemer for å forebygge og oppdage fusk legges til grunn. Studenter kan oppleve å bli beskyldt for fusk eller plagiat, uten at de faktisk har begått det eller vært bevisst på hva de har gjort. Derfor er det viktig at alle som blir beskyldt for fusk eller plagiat får rettferdig behandling og god hjelp. Et tillitsvekkende og effektivt system forebygger uaktsomt fusk og unngår uriktige anklager, samtidig som det oppdager og sanksjonerer studenter som bevisst begår fusk.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Universitetet i Sørøst-Norge skal vektlegge god veiledning, undervisning og andre nødvendige tiltak for å redusere uaktsomt fusk ved eksamen.
- Studenter som er mistenkt for fusk skal få god oppfølging og rask behandling, og skal ikke holdes tilbake i studieløpet før saken er ferdigbehandlet. Universitetet i Sørøst-Norge skal dekke studentens advokatutgifter.
- Bruk av egenprodusert innhold som ikke tidligere har vært brukt som grunnlag for vurdering eller blitt publisert er ikke selvplagiat.
Kapittel 4 - Forskning
Forskningsfriet og -integritet
Forskning og kunnskapsutvikling er en av Universitetet i Sørøst-Norges kjerneoppgaver. For at studenter skal utdannes til kritiske og aktive samfunnsborgere, må utdanningen være basert på oppdatert og empirisk kunnskap. Forskning er et viktig verktøy i arbeidet med å løse de største globale samfunnsutfordringene. Forskningsmiljøene må sikres akademisk frihet i sitt arbeid, da faglig uavhengighet er en forutsetning for utvikling av troverdig kunnskap. Universitetet i Sørøst-Norge har et ansvar for at forskning og forskningsformidling utføres med etisk bevissthet og akademisk integritet.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Forskere skal ha anledning til å forske på det de selv anser som meningsfullt og oppmuntres til å drive med bærekraftig forskning.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal jobbe aktivt med etikk og akademisk integritet i forskning og forskningsformidling.
- Forskning ved Universitetet i Sørøst-Norge skal være tilgjengelig for offentligheten, med forskningsprosesser som er transparente og godt begrunnet.
- Forskere bærer et formidlingsansvar for forskningen de utfører ut mot studentmassen og samfunnet.
Forskning i undervisning
Som en del av sin akademiske utvikling er studenter avhengig av å danne en forståelse for hvordan kritisk tenkning og godt etablerte forskningsmetoder driver kunnskapsutviklingen. Dette krever målrettet innsats fra Universitetet i Sørøst-Norge og vitenskapelig ansatte som er aktive i forskningsmiljøer. Det er viktig at vitenskapelig ansatte er oppdatert på og deltakende i aktuell forskning for at ny og relevant kunnskap formidles til studentene. Videre må det skapes en kultur for studentaktiv forskning, som igjen kan stimulere til økt rekruttering av forskere i Norge.
Studentdemokratiet i Sørøst-Norge mener at:
- Det skal være tett sammenheng mellom forskning, formidling og utdanning ved Universitetet i Sørøst-Norge.
- Utdanning skal være forskningsorientert, dyrke kritisk tenking og gi studentene kunnskap om god forskningsmetodikk.
- Universitetet i Sørøst-Norge skal være pådriver for tidlig eksponering av forskningsarbeid i studieløpet og arbeide for økt synliggjøring av universitetets forskningsmiljøer.
- Universitetet skal utlyse roller som forskningsassistent i pågående forskningsprosjekter for studenter på både bachelor- og masternivå.