• Aktuelt
  • Krever skriftlig begrunnelse på eksamener

Krever skriftlig begrunnelse på eksamener

Campusstyret Porsgrunn: Ada Margrethe Seim, Ella Sofie Amenning Rugstad, Maren Fosse Wold og Tummas Halvmørk Joensen. FOTO

Det var stor enighet blant medlemmene av semestermøtet da forslaget om at studenter skal ha rett til å få skriftlig begrunnelse på alle skriftlige og muntlige eksamener på sitt foretrukne målform ble behandlet.

Campusstyret Porsgrunn med campusleder Ada Margrethe Seim i spissen mener det er helt nødvendig å innføre en rutine som enkelt bidrar til faglig progresjon for studentene. Studenter trenger en begrunnelse for hva de har gjort bra, og kanskje enda viktigere; hva de kan gjøre bedre. Denne bør være skriftlig slik at man enkelt kan gå tilbake og lese. Campusstyret Porsgrunn var strålende fornøyd etter semestermøtet da de hadde fått gjennomslag for sin resolusjon:

Studiebarometeret 2023 sin undersøkelse viser at mange studenter syns de får for lite faglige tilbakemeldinger fra ansatte på arbeidet sitt. På skriftlig eksamen får studentene en karakter, også må de selv be om begrunnelse om de ønsker det. Vi tenker at en karakter ikke er et godt nok grunnlag for å bidra med studieprogresjon. En karakter kan være svak eller sterk, men det kan en ikke se før en har fått begrunnelse. I forkant av eksamen blir en ofte henvist til den generelle karakter-skalaen. For å kunne gjøre en progresjon og ta lærdom av karakteren ønsker vi en mer personlig begrunnelse på hva som gikk bra, og særlig hva vi kan gjøre bedre. Vi ønsker også at begrunnelsen blir gitt på studentens foretrukne målform.

På muntlig eksamen får studenter en karakter, samt en muntlig begrunnelse. Vi ønsker at denne begrunnelsen også skal være skriftlig, slik at studenten kan gå tilbake og se hva begrunnelsen egentlig var. Når studenter er i muntlige eksamenssituasjoner er det allerede mye press på studenten. Det kan derfor være vanskelig å ta til seg, samt huske tilbakemeldingen som ble gitt i etterkant. Vi ønsker at denne begrunnelsen også blir gitt på studentens foretrukne målform.

Begrunnelse-funksjonen på Wiseflow kan brukes dersom studenter ønsker å klage. Likevel ønsker vi å rette fokuset på de som vil bruke begrunnelsen til å forbedre seg som student. Eksamen legger grunnlaget for opptak til blant annet master, vi ser det derfor som uheldig at studenter ikke skal få begrunnelse på hvorfor karakterer ble satt. Om vi ser på tabellen som viser antall studenter per campus sammenlignet med antall begrunnelser som blir gitt per campus, ser vi en økende trend. Det indikerer at studenter er mer opptatt av å få tilbakemelding på arbeidet sitt.